Lidt om sociale medier og rettigheder

Modul Fremskridt
0% Færdig

Danskernes daglige brug af de mest populære sociale medier:

•  Facebook 53%

•  Instagram 19%

•  Snapchat 19% •  YouTube 16%

Facebook.
Som du kan se på grafen nedenunder, finder du en god repræsentation af personer fra 16 årige helt op til 64 årige. Det betyder at Facebook er det sociale medie hvor du kan nå ud til flest aldersgrupper.

Grafen viser den procentuelle del der dagligt bruger facebook. Alder og procent. 16-24 år 82%, 25-34 år 72%, 35-44 år 62%, 45-54 år 53%, 55-64 år 40%, 65-74 år 25 % og 75-89 år 12%. Kilde Danmarks statestik, It anvendelse i befolkningen 2018.

Instagram.

Instagram er det næstmest populære sociale medie i Danmark, hvor 34% af danskerne har en profil. 19% af danske internetbrugere besøger dagligt dette sociale medie, men fordelingen af aldersgrupper er ikke nær så god som Facebook.


Som du kan se på grafen, når du primært ud til danskere under 30 år på Instagram. Danskerne over 30 år bruger enten meget lidt tid på Instagram, eller har ikke en profil der. Derfor anbefaler vi, at du bruger flest kræfter på Instagram, hvis din primære målgruppe er under 30 år.

Grafen viser den procentuelle del der dagligt bruger instagram. Alder og procent. 16-24 år 56%, 25-34 år 35%, 35-44 år 20%, 45-54 år 9%, 55-64 år 4%, 65-74 år 2 % og 75-89 år 0%. Kilde Danmarks statestik, It anvendelse i befolkningen 2018.

Snapchat.

Omkring 25% af danskerne har en Snapchat profil, mens 19% bruger det dagligt. Det er primært de 16-34 årige du finder på Snapchat, så hvis du vælger at bruge tid på dette sociale medier, er det vigtigt at dette er din primære målgruppe.

Som du kan se på grafen er Snapchat ret håbløst hvis du vil nå ud til folk over 34 år.

Grafen viser den procentuelle del der dagligt bruger snapchat. Alder og procent. 16-24 år 65%, 25-34 år 36%, 35-44 år 11%, 45-54 år 6%, 55-64 år 4%, 65-74 år 1 % og 75-89 år 1%. Kilde Danmarks statestik, It anvendelse i befolkningen 2018.

Youtube

Youtube er også et populært socialt medie i Danmark, hvor flere og flere danskere bruger tid på at se eller lave videoer.

53% af danskerne har en profil på Youtube, mens 16% bruger det dagligt. Som du kan se på grafen er det igen primært de 16-30 årige du vil nå ud til på Youtube.

Grafen viser den procentuelle del der dagligt bruger youtube. Alder og procent. 16-24 år 45%, 25-34 år 22%, 35-44 år 17%, 45-54 år 11%, 55-64 år 5%, 65-74 år 2% og 75-89 år 1%. Kilde Danmarks statestik, It anvendelse i befolkningen 2018.

Kilde: heytilde.com

Skip to content